KLANTVERHALEN
Kansen creëren zonder alles te vernieuwen
Een goedlopend familiebedrijf werd overgedragen aan de nieuwe generatie. Deze had als wens om digitaal te vernieuwen en door te ontwikkelen, aangezien de IT sterk verouderd was. MAX-BI heeft voor dit bedrijf stap voor stap meerdere processen gedigitaliseerd. Zowel in de uitvoering op de werkvloer als in de rapportages voor de besturing. Met als belangrijk speerpunt om het personeel tijdens het hele implementatieproces ook stap voor stap mee te begeleiden. Als resultaat is productie met 25% gestegen zonder dat er extra arbeidscapaciteit nodig bleek.
IT systemen koppelen en informatie inzetten op de juiste plek
Een bedrijf dat producten maakt voor in de bouw worstelde met accurate levertijden en margeinzichten. De verkoopafdeling en de productie werken hierdoor niet met hetzelfde doel. Het gebrek aan de juiste IT zorgde ervoor dat Excellijstjes die 1 keer per week handmatig werden opgesteld en alleen schattingen bevatte, de basis waren voor de informatieoverdracht. Hierdoor was70% van de informatie niet actueel en de verkoopafdeling keek niet naar de productielijsten en voorraden omdat gegevens ontbraken. MAX-BI heeft voor dit bedrijf de productie, planning, inkoop en verkoop gebundeld in één digitale oplossing, waardoor alle benodigde informatie real-time beschikbaar werd. Verkopers verkochten hierna de juiste producten en levertijden schoot omlaag. De fabriek ervaarde meer rust terwijl er juist sneller geleverd werd.
Sneller van lead naar offerte naar order
Voor de verkoopafdeling van een bedrijf kregen we het verzoek om te helpen met het efficiënter maken van het verkooptraject. Het was onoverzichtelijk, veel werd besloten op gevoel en men wilde dit graag goed onderbouwen met cijfers. MAX-BI heeft het hele ‘lead tot order proces’ volledig gedigitaliseerd. Leads worden bij binnenkomst op naam gezet en direct op ons slimme planbord als actie ingepland voor vervolgstappen. Verkopers krijgen dagelijks een persoonlijke werklijst met alle acties van die dag. Alle stappen in het proces worden automatisch gelogd, compleet met alle communicatie richting de klant. Hierdoor is een dossier niet alleen bestuurbaar, maar ook makkelijk overdraagbaar binnen het team omdat alle informatie direct beschikbaar is. In het dashboard komen vervolgens alle stuuritems van het salesproces naar voren. Zo gaat geen order meer verloren en de totale lead tot ordertijd is aanzienlijk verkort.
Weg met de papieren werkbon
Van de buitendienst van een bedrijf kregen we de vraag of we iets konden doen aan alle losse werkbonnen. Deze bleven liggen in de auto of de prijzen waren alweer veranderd zodat de bonnen niet meer klopten. De digitale werkbon van MAX-BI bracht uitkomst. Alle buitendienstmedewerkers zien nu overzichtelijk hun werkbonnen per dag en kunnen deze direct aanklikken op hun tablet of telefoon. De bonnen worden automatisch gevuld met alle klantdata en de werkzaamheden staan ook al voorgeschreven. Extra werkzaamheden of materialen kunnen gemakkelijk worden toegevoegd uit de centraal beheerde lijst. Hierdoor zijn de prijzen altijd correct. De klant tekent digitaal en voordat de medewerker weer in de auto zit naar de volgende klant ligt de werkbon al bij de administratie.